Vježba na brodu "Falak G"

Vježba na brodu
Vježba na brodu Falak G Na lukobranu riječke luke, 09. studenog 2006. godine, održana je vježba gašenja požara teretnoga broda. Vježba je održana u suradnji sa Lučkom Upravom, a sukladno zahtjevima Plana za sigurnosnu zaštitu luke i brodova.
Brod Falak G nosivosti je 2480 T i namijenjen je za prijevoz rasutih tereta. Izgrađen je 1972. godine, 77 metara je dug i plovi pod slovačkom zastavom. Napušten je nakon nasukavanja ispred rta Koromačno 23. 01. 2006. godine, a u trenutku nasukavanja brojao je 14 članova posade. Nakon nasukavanja dotegljen je do riječke luke gdje se na lukobranu na mrtvom vezu nalazi i danas.
Za potrebe vjezbe pretpostavljeno je da je brod u eksploataciji te da na njemu nema tereta, a natovaren je sa 60 tona pogonskog goriva. Također je pretpostavljeno da je posada bila na brodu za vrijeme nastanka događaja. Samome vatrogasnom dijelu vjezbe prethodila je provjera i osiguranje broda sukladno protokolu u slučaju dolaska stranog broda na koji se ne primjenjuju odredbe konvencije SOLAS XI-2, a prema Planu sigurnosne zaštite luke. Ovi postupci, između ostalog, obuhvaćaju i utvrđivanje kretanja broda uvidom u službene zapise o kretanju broda iz brodskog dnevnika za razdoblje od najmanje 10 posljednjih luka odnosno 6 mjeseci, što je duže.
Za potrebe scenarija vjezbe utvrđeno je da je brod u promatranom razdoblju boravio u lukama izvan područja Republike Hrvatske i/ili Europske zajednice te da dolazi iz područja na kojima se odvijaju ratne operacije. Na temelju utvrđenoga osoba zadužena za sigurnost luke nalaže uspostavljanje sigurnosnog perimetra oko broda te ograničenje kretanja osoba što provodi zaštitarska služba. Daljnji tijek vjezbe je za pretpostavku imao da je s brodom Falak G, bez znanja posade, u riječku luku doplovila i nepoznata osoba s namjerom ilegalnog prelaska državne granice. Zamjećuje nazočnost sigurnosnih službi i pomišlja da je otkrivena. S ciljem stvaranja panike na brodu, neopaženo ulazi u prostor strojarnice i podmeće požar, nakon kojeg se upućuje na palubu. Uslijed podmetnutog požara dolazi do zapaljenja masnih nakupina na podu strojarnice.
Početni požar u samom početku je popraćen velikom količinom dima. Posada broda zamjećuje požar, ali ga ne uspijeva staviti pod kontrolu. Uspijevaju zatvoriti prilaze strojarnici te požar ostaje lokaliziran. Posada se pokušava evakuirati iz zone u neposrednoj blizini požara prilikom čega dolazi do povrjeđivanja brodskog mehaničara koji ostaje ležati ispred strojarnice.
Čekajući pogodan trenutak razbuktavanja požara kako bi sišla sa broda, nepoznata osoba biva zamijećena od strane posade broda i u panici skače u more. Na temelju zaprimljene dojave od strane VTMS Centra Lučke uprave Rijeka, VOC na mjesto događaja upućuje ekipe vatrogasaca iz vatrogasnih postaja "Vežica" i "Centar".
Iz vatrogasne postaje "Centar" upućuje navalno vozilo, auto-ljestvu, autocisternu te zapovjedno vozilo. Iz vatrogasne postaje "Vežica" na intervenciju je upućeno navalno i vozilo za kemijske akcidente i spašavanje na moru. Također, VOC poziva i Hitnu medicinsku pomoć, a o događaju obavještava i OKC PU P-G te Centar 112.
Zapovjednik akcije gašenja, na mjestu događaja uočava veću količinu dima koji izbija iz krmenog dijela broda, predjela strojarnice te u blizini broda osobu u moru. Zapovijeda unutarnju navalu uz upotrebu komprimirane pjene u prostor strojarnice, izvlačenje povrijeđene osobe iz strojarnice te, u suradnji sa Pomorskom policijom, izvlačenje osobe iz mora.
Razvoj događaja pretpostavio je pucanje cijevi dovoda goriva u samoj strojarnici te naglo širenje požara prema kabinskom dijelu broda i zapovjednom mostu, nakon čega se prekida sa unutarnjom navalom te slijedi ubacivanje teške pjene u strojarnicu direktno iz palubnog prostora.
U ovome trenutku od strane VOC-a preko VTMS-a Lučke Uprave zatraženo je slanje remorkera na mjesto događaja. Jadranski pomorski servis na poziv odgovara slanjem dva remorkera. Remorkeri su korišteni za sprječavanje širenja požara prema vertikali sa lijeve strane broda te za dobavu vode na samu palubu broda preko tlačne pruge JVP-e Grada Rijeke.
Uslijedila je i unutarnja navala u kabinski prostor sa jednim "C" mlazom vode, a desni dio broda i sam zapovjedni most štićeni su i jednim "C" mlazom vode i fleksibilnom mlaznicom sa auto-ljestve u smislu sprječavanja vertikalnog širenja požara. U vježbu su uključeni i ronioci JVP-e Grada Rijeke, a njihova je uloga bila izvlačenje osobe iz mora te kasniji pregled oplate broda zbog eventualnih oštećenja, nastalih kao posljedica požara.
Vježba je imala i ekološki segment koji je uključivao aktiviranje riječke "Dezinsekcije" sa EKO brodicama. Za vrijeme trajanja vatrogasne intervencije "Dezinsekcija" je postavila plutajuće brane oko broda zbog lokaliziranja eventualnog istjecanja goriva i otpadnih voda, ali i vatrogasnog pjenila. Po okončanju intervencije vatrogasnih ekipa, djelatnici "Dezinsekcije" obavili su i prikupljanje otpadnih tvari oko broda. Njihova zadaća bila je i ispumpavanje otpadnih voda iz prostora strojarnice zajedno sa JVP Grada Rijeke koja zaustavlja daljnje istjecanje goriva iz spremnika. Združena vježba za cilj je imala provjeru koordinacije između različitih intervencijskih i drugih službi. Ovdje je naročito stavljen naglasak na remorkere koji su neizostavni čimbenik kod ove vrste intervencija, naročito u smislu dobave vode kako je to u ovoj vježbi i prikazano.
Uz JVP Grada Rijeke, JPS i "Dezinsekciju" u vježbi su sudjelovale i službe koje su strateški locirane u luci i čiji su poslovi usko vezani uz osiguranje ili djelovanje na ugroženom području: Pomorska policija, Lučka kapetanija, Lučka Uprava, Protect te lučki Peljari. Posadu broda "odglumili" su djelatnici Lučke Uprave Rijeka, a vježbom je ispred JVP Grada Rijeke rukovodio Marijan Smerdel, zapovjednik 4. smjene JVP Grada Rijeke.

mr.sig. Dario Gauš

Ova stranica koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Za nastavak korištenja web stranice kliknite na "Slažem se". Postavke kolačića mogu se konfigurirati u vašem web pregledniku, a više informacija potražite ovdje. Slažem se